Als een vis…..in vele vijvers
maart 28, 2019Een juiste balans tussen welzijn en welvaart begint met (wel)zorg voor elkaar!
april 15, 2019Het Nieuwe Werken, niet zo oud als Methusalem, maar het begrip gaat toch alweer enige jaren mee. Mei 2005 om precies te zijn, als titel van een executive e-mail van Bill Gates en een whitepaper van Microsoft. Als mijn bron klopt natuurlijk.
Het Nieuwe Werken is sindsdien een begrip geworden, dat is duidelijk. Tijd- en plaatsonafhankelijk werken met drie belangrijke basisprincipes: Anytime, Anyplace, Anyhow. Op dit moment doen we als Qidos een mooi project bij een grote dienstverlener. Door de verhuizing naar een nieuw pand, nam deze organisatie ook haar visie op werken opnieuw onder de loep. Het Nieuwe Werken werd maatwerk en kreeg de naam ‘activiteitengerelateerd werken’. Dit betekent dat, als mensen qua werk niet aan een vaste werkplek gebonden zijn, zij de keuze hebben uit verschillende werkplekken om te werken. Dat kan een vergaderplek, standaardwerkplek, concentratiewerkplek of loungewerkplek zijn. Essentieel om je dan bij iedere activiteit af te vragen welke werkplek daar het beste bij past. Om daar vervolgens aan de slag te gaan.
In een workshop laten we groepen werknemers kennismaken met het nieuwe pand dat nog in opbouw is (heel bijzonder en leuk om daar al te mogen trainen!) en de diverse werkplekken. Opvallend zijn de verschillende reacties. Veel mensen zijn enthousiast en kijken uit naar verschillende werkplekken en de verandering in werken die dat met zich meebrengt. Andere mensen hebben liever hun vertrouwde vaste werkplek en hoeven niet zo nodig een keuze te hebben. Feit is dat het voor iedereen wennen zal zijn; een mens slaapt thuis tenslotte ook graag aan een favoriete kant van het bed.
‘Anytime, Anyplace, Anyhow’. Voor sommige organisaties zal Het Nieuwe Werken een revolutie betekenen en de boel ‘(op)schudden’. Het gaat tenslotte niet alleen over de tijd en plaats van werken; het vraagt ook een gedragsverandering en daarmee organisatiecultuurverandering. Heldere samenwerkingsafspraken en resultaatafspraken zijn key. Voor andere organisaties lijkt het een storm in een glas water, en blijkt ‘goed roeren’ genoeg om de gewenste verandering in de wijze van werken te bewerkstelligen. Alles valt of staat met leiderschap, de flexibiliteit en een open mind van mensen, dat is een feit!
En ineens komt het prettige deuntje van de Martinireclame uit de tachtiger jaren (kent u het nog?) in me op, en hoor ik mezelf ‘Anytime, Anyplace, Anywhere’ zingen. Anyhow is voor een Martini natuurlijk te veel gevraagd, dat kan volgens één van de ‘groten der aarde’ slechts op één manier gedronken worden: Shaken, not stirred. Maar wellicht is de wijze van (voor)bereiding voor organisaties toch genuanceerder en gevarieerder dan hij toentertijd dacht!